lördag 8 januari 2011

Vecka 19 (18+0)

Vecka 19

Kroppen:
Nu börjar du komma halvvägs genom graviditeten. Det kan vara bra att reflektera över sin livssituation och det som ska komma. Tanken förändras från ”nu är jag gravid” till att ”nu väntar jag barn”.
Blodvärdet sjunker och barnet behöver mycket järn. Nästan alla gravida kvinnor behöver ta järntillskott. Blodtrycket kontrolleras regelbundet på barnmorskemottagningen. Det är vanligt att det sjunker lite, eller stannar på samma nivå som tidigare. Om blodtrycket går upp kan det vara ett tecken på havandeskapsförgiftning.
Livmodern växer allt mer och magen börjar få en rund form i profil. Vissa kvinnor kan känna av foglossning omkring den här tidpunkten. Det kan yttra sig som en diffus värk runt bäcken och neråt låren. Under senare delen av graviditeten kan man få problem med ryggen, man kan till viss del motverka det genom allsidig kroppsträning som dessutom gör att man får bättre kondition.

Fostret: Små, ljusa hårstrån så kallade lanugohår täcker kroppen och till och med undersidan av fötterna. Det fina fjunet kan finnas kvar på vissa delar av kroppen efter födseln, t.ex på ovansidan av öronen. Ögonbrynen och ögonfransarna börjar markeras och på barnets fingertoppar finns helt unika fingeravtryck. Benen har nu kommit ifatt och är i rätt proportion till kroppen. Barnet ser ut som en färdig människa, i miniatyr.
Träningstips
Ta gärna promenader, simma eller gympa i den utsträckning och takt som känns behaglig. Cykling är också bra, det stabiliserar bäckenet. Du kan även träna upp samarbetet mellan nerver och muskler i bäckenet genom knipövningar. Dra ihop musklerna i bäckenbotten, mjukt men kraftfullt och håll sedan kvar så länge du kan och släpp sedan efter. Upprepa några gånger. Genom att man lär sig behärska bäckenbotten så underlättas förlossningsarbetet och gör att du snabbt kommer i form efteråt.

Jag: Mår bra. Lite jobb, eller snarare för ola, med foglossningen. Kan inte åka och handla själv längre tex. eftersom jag får jätteont av att bära upp matkassarna till tredje våningen. Senaste gången jag skrapade bilen hade jag så ont i 1,5 dygn efteråt eftersom man som 1,60 lång måste sträcka ut sig maximalt för att nå över bilen. Det där med att lyfta upp och pendla en vikt från ena sidan till den andra sätter sig verkligen så imorse när vi städade förrådet satt jag ner på en stol hela tiden medans ola flyttade och bar alla kartonger. Bara en sån sak som att böja sig ner och knyta skorna gör pissont i höften. Det är skönt att jag fortfarande kan jogga, det är faktiskt skönare än att gå eftersom jag joggar med typ 40cm kliv och går med 55cm steg. Det är ytterlägena som gör ont. Crosstrainer gör ont eftersom man pendlar med benen med ca 70 meters kliv. Cykla går galant om jag sitter i nästintill kärringställning på en sadel som är minst 16cm bred. Var på Norra (cykelaffärn i stan) och kollade hur brett mitt bäcken var för nått år sen för att kolla om jag hade rätt sadel. Hade ca 16 cm brett bäcken och min sadel var 13 cm bred! Inte så jävla konstigt att jag alltid satt snett - satt ju för bövelen bara på ena sittbenet!! Oj, snacka om utsvävning, men det är vad som var i mina tankar angående.. öh, graviditeten ;) Tycker jag har börjat bli lite gullig med min bebismage, för nu syns den. Nu, när man har gått förbi de 3,5 månaderna med svullnad, illamående och trötthet så känner man sig faktiskt rätt tight/normal förutom maggen då. Vägde mig i morse, 55,6 kg. Har gått upp knappt 5kg sen dagen jag plusade (50,8). Räknade ut att jag nu har en BMI på 21,7 som snart halvvägs gravid. De e najs, undrar vad det stannar på? Jag gissar att jag kommer gå upp totalt 14 kg. Då skulle jag väga 65... Fyfasen, det låter apmycket för mig. Skulle vara rätt kul om jag vägde lika mycket som ola, men hoppas att det inte blir så ;)

Nu kom älsklingen hem med massa naturgodis och choklad så nu blir det mysfika framför skidor på TV :) Imorn ska vi njuta eftermiddagen på Relaxen på Gustavsvik, det blir nog jätteskönt.

//Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar