onsdag 5 januari 2011

Bebisbuffar och lite träning

Känner bebisen buffa i magen med jämna mellanrum medans jag sitter och skriver, sen några dagar har jag även börjat känna utanpå magen när kotten sparkar! Det var fränt. Igår kväll gick ola och la sig vid halv 9 för att försöka sova ikapp tröttheten han kännt under dagen. Jag kollade på bygglov och ville se slutet så tanken var att jag skulle lägga mig bakom honom tills han somnade och sen kolla klart på programmet. Men redan efter nån minut kände jag hur bebben sparkade igen, och igen och igen. Kände över magen och visst kändes det. Sa till en halvsomnad ola att nu kan du nog känna bebisen här och tog hans hand till magen. Från halvsovandes till pigg på en sekund ;) En bebisbuff som både ola och jag kände - det var nått extra! Särskilt när jag vet hur mycket han sett fram emot just den där lilla buffen :)

Jag fick ju en jättefin kamera av Ola i 20års present och jag tar dagligen kort på kissarna med den, de hittar ju på så mycket bus och när man är hemma och pluggar och de 9/10 ggr är i samma rum som en själv så får man ganska mycket på bild... Det är ju så med våra kissar, att när de inte liggar och myser så springer de i 180 fram och tillbaka genom lägenheten, upp på skåpet, hatthyllan, duschen och sängen.

Gos i linneskåpet, Neo överst och Leia är lilla gråpyret

Jobbigt att öppna alla paket i julas...

Vår stora tiger.





Neo gillar att chilla på rygg på golvet, snacka om casual kisse!





Gårdagens träning gick väldigt bra, iallafall hade jag mycket låg puls under hela passet vilket gjorde att jag kunde mosa på rätt bra med benmusklerna för att komma upp i 80% av maxpuls. När jag satte mig på spinhojjen hade jag en puls på 80. Va fan, tänkte jag. Brukar ju ha en puls på 110-120 sen jag blev gravid i normal "göra saker" puls. Palperade pulsen och den var låg och fin, alltså kan jag inte fått in nån annans puls i rummet. Började köra på samma motstånd jag haft förra passet. Ok, 120? Förra passet hade jag 145 vid denna belastning. Vettefasen vad den helt plötsligt låga pulsen berodde på men här skulle utnyttjas!! Måste fått en liten formtopp á la gravid utan att jag planerat för nån. Skulle jag få känna benen brinna efter 4,5 månads uppehåll? Nä, tänk inte ens tanken dumfan tänkte jag. Passade iallafall på och körde tunga intervaller, eller mer tungt pass med 30 sekunders "urtrampning" emellan (man vill ju inte missa tillfället). När jag hoppade av cykeln och hade kört på ca 80% kände jag mig faktiskt lite varm och mosig om benen. Gött! Dessvärre även jävligt ont i höfterna, det är nog inge bra att köra med låg kadens och tungt när man har foglossning - men under det 45 minuters spinpasset kände jag bara glädje :)

Idag ska vi gå till gymmet. Har haft nästäppa och huvudvärk i några dagar nu men på den intensiteten jag tränar blir det nog knappast sämre om jag väljer att träna fastän jag ev. kan ha en pytteinfektion. Huvudvärk får jag av knappt ingenting och har det nästan jämt så jag drar inte för stora växlar av det nu. Det blir nog "det vanliga" 35 minuter jogg/spin och dryga timmen styrketräning á la "allt utom vridmoment och mage"

Om det är några gravida som läser mig blogg: Skulle vara kul att få reda på hur ni tränar, om ni tränar eller vad ni känner inför det här med träning under graviditeten?

//Sara

3 kommentarer:

  1. Åh va mysigt att Ola också har känt bebisen!! Är ju ett riktigt speciellt ögonblick.. :)
    Och det där med träning.. hmm.. jag har faktiskt inte tränat alls under graviditeten.. jag har vart och är så himla trött så har inte orkar eller haft motivation.. Och kommer nog inte få nån heller den resterande tiden.. :P

    SvaraRadera
  2. Ja, det var speciellt, särskilt när han längtat så mycket efter den där första buffen :) Jo, de första 3,5 månaderna kände man ju sig inte så jättestark med konstant illamående och trötthet som efter dubbla distanspass i snöblandat, men det gick ändå, mår inge bra psykiskt om jag inte får träna. Det är lite klurigare nu med foglossningen att träna så att man fortfarande kan gå efteråt, men det går... Fin spjälsäng förresten! :)

    SvaraRadera
  3. Jag går ca 30-60 minuter dagligen plus att jag går ut med hunden ca 2-3 gånger om dagen varje runda tar ca 20-30 minuter minuter, tränar gravid yoga 30-60 minuter och simma 1 gång i veckan (dock har jag haft ett litet uppehåll med simningen). Just nu har jag ju foglossning så har tagit det lite lugnt med motionen men nu när jag fått stödbälte kommer jag börja som vanligt igen :) Träning är verkligen super viktigt när man är gravid speciellt för förlossningen. Jag åt inte osunt när jag väntade min son hade bara sug på bär smoothies, gjorde samma träning som nu fast gick 2-3 timmar om dagen men gick ändå upp 19 kg och har i vanliga fall super svårt att gå upp i vikt.

    SvaraRadera