torsdag 20 januari 2011

IKEA och den övre magmunnen

Idag ska vi åka till IKEA och köpa lite smågrejjer till lilltösen bl.a. denna sovpåse. Tycker den är så fin :) I vagnen om det inte är för varmt ute och kanske att sova i. Det finns en dragkedja som går ända ner till fötterna så den är enkel att ta på och av.


Vi har fått tre sjukdomsfall som har med koagulering att göra som jag ska klura ut nu. Är så himla nöjd över att jag lånade alla 8 (!) obligatoriska böcker på biblan innan denna kursen startade. Det finns bara två utlåningsexemplar av varje bok och jag brukar nästan aldrig hinna låna kursböckerna eftersom andra hinner före - men inte denna gång! ;) Igår i skolan så klurade jag och några till ut vad vi måste läsa själva inför tentan (det är inte direkt så att man blir matad med sidhänvisningar längre). Tydligen så har vi inga föreläsningar alls inom mikrobiologisk- och immunologisk laboratoriemetodik utan vi får läsa oss till kunskaperna själva med hjälp av kurslitteratur och studiehandledningen där det står ungefär vad vi ska kunna efter avslutad kurs. Så har det aldrig varit förr - att vi ska hitta all info själva utan några föreläsningar och sen tenta av den men det är ju en laborativ kurs också... Den delen med klinisk kemi har vi dock föreläsningar på - skönt, även fast det är med den trångsynta mosstanten.

På tal om något helt annat (med äckelvarning)... Snacka om att den övre magmunnen påverkas under en graviditet. Igår när jag satte mig på cykeln, framåtlutad, och cyklade iväg spydde jag lite i munnen. Det blev helt enkelt för mycket tryck på sfinktern då jag böjde mig att det läckte lite. Trevligt? Får syrauppstötningar då och då också men särskilt när jag böjer, eller rör mig hastigt. Hoppas att jag klarar mig från en konstant sönderbränd hals i slutet av graviditeten...

//Sara

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. He he själv sitter jag upp och sover sedan ett gäng veckor tillbaka. Halsbränna och sura uppstötningar from hell!!!

    SvaraRadera
  3. Fy, stackars dig! Det finns ju ganska många receptfria läkemedel mot halsbränna så där får du väl inventera. Ska tydligen finnas nått nytt som lägger sig "som ett skumlock" på magmunnen istället för att neutralisera själva magsaften.

    SvaraRadera
  4. Jo Gaviscon ska va bra. Men jag e lite sådär att jag vill ta så lite som möjligt av läkemedel å så som gravid men har blivit "tvungen" att ta några Alvedon och även avsvällande vid bihåleinflammationen jag hade sååå. Men om det blir för tufft köper jag hem lite Gaviscon!

    SvaraRadera