torsdag 6 januari 2011

Matbild!

Nu är det dags för matbild! Som vi brukar skrika på Backlundarnas släktkalas när alla har satt sig och precis ska börja äta. Innan matbilden blir förstörd av en gaffel eller pinne ;)

Ikväll blev jag sugen på thaimat så jag slängde ihop en wok med kyckling, rödkål, purjolök, nudlar som jag kryddade med vitlök, soya, fisksås, sambal och olja såklart. Godare än någon kinarestaurant - I promise!



Igår var jag sugen på husmanskost och gjorde ursmarrig kålpudding, potäter och lingonsylt till det.


Och sen några favoriter i repris. När jag ser en matbild vet jag genast vart vi var och vad vi gjorde den kvällen. Fråga mig ett ställe vart jag varit- så säger jag vad vi åt! Vet inte om jag bara älskar god mat, eller om jag lättare bildar minnen när jag känner lukt och smak av god mat samtidigt. Lite nördigt, men jo sån är jag ;)


 På farmors 70års dag. Hela släkten samlade i en mysig restrurang på Kreta. "Kleftiko" hette rätten och var en lammgryta med massa olika grönsaker i - gött men orkade bara äta 1/3..


Julbord hos mormor (ser man på svampomeletten ;))


En efesos special på min födelsedag på restaurang Efesos här i stan


När jag och Amir bodde på ett kloster under tiden som forskningsstudenter i Stockholm sommaren -08. Vi blev jävligt förvånade när nunnorna serverade fiskpinnar till middag...


Överraskning av mig på Olas födelsedag -09. Hade satt mig på stadsparkens scen med massa godsaker - det gillades!


När jag, syrran och pappa var uppe i Tandådalen -08. Loves ärtsoppa


Smarrig burré á la mamsen, men bäst av allt var att se olas min på kort. "Va fan! ska du äta så mycket?!" ser det ut som han säger ;)


Är äntligen klar med labrapporten så firade med te och ett blogginlägg ;)

//Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar