måndag 10 januari 2011

Ännu en överraskning

Vaktmästaren kom precis hit för att fixa vårt ytterdörrhandtag som har varit glappt ända sen vi flyttade in. Det visade sig förresten att skruvarna som höll i handtaget var för långa så att det inte ens gick att skruva åt. Hehe, man undrar ju hur länge det varit så.. Skönt att få det fixat iallafall, även om det tog över en månad för att få hit honom (bor i hyresrätt). Neo den pussyn sprang och gömde sig under täcket i sängen precis som han brukar när han är rädd medans Leia vår kattunge satt på hallgolvet och tittade nyfiket. Det är skönt att de har lärt sig att de inte får gå utanför lägenheten så de försöker inte ens smita ut när dörren är öppen.

Igår eftermiddag-kväll var vi på gustavsviks relaxavdelning jag och Ola. Han sa i lördags att han ville överraska mig med att boka in mig på floating för att avlasta mig för foglossningen på söndagen, men det visade sig sen att spat var stängt på söndagar. Då föreslog jag i all hast ralaxen istället för att få lite quality-time med varann och en skön avslutning på helgen. Vi bokade in oss till halv 4 och gubben jobbade till 3 och jag pluggade hela dagen sedan åkte vi till gustavsvik. När jag låste upp dörren till relaxens damavdelning skymtade jag till en tjej som precis gick in på toan i omklädningen, innan hon tittade fram bakom dörren lika snabbt och sa "SARI!!". Va? Jonna!! halvskrek jag tillbaka. "Är det ännu en överraskning det här eller?" sa hon finurligt. Och tydligen, haha, där stod min bästa vän. Ola hade ringt till hennes kille strax efter mitt infall till att gå på relaxen och sedan bokat in dem med så strax satt vi där alla fyra i morgonrockar med varsin dricka och två tapasbrickor. Mmmmm, är han inte underbar så säg ;) När vi blev badsugna sprang killarna iväg och åkte vattenrutchbana och jag och jonna simmade i det svinkalla motionsbadet (ok, inte svinkallt men vi hade badat bubbelpool innan). Åkte faktiskt en vattenrutchbana för att testa om det gjorde skitont med fogarna med det gick rätt bra, och kul är det ju!

Känner att livmodern går upp till ca 2 cm ovanför naveln nu. När jag känner på magen när jag ligger ner uppifrån är det helt mjukt mellan revbenen och sen som ett hårt berg som stiger upp med toppen strax under/vid naveln. Hårt och ömt. Ibland får jag nått som är sammandragningar tror jag. Det är som om hela livmodern dras ihop och blir ännu hårdare och högre. Det finns ju en hel del glattmuskulatur i livmodern så varför inte? Bebben brukar sparka mer intensivt vid/efter en sådan muskelsammandragning. Igår när vi låg och skulle sova så kände jag en spark varvid ola vaknade till och kände med hans hand över magen. Där var en spark! och där! och där en till! De kom med ca 5-10 sekunders mellanrum och så ofta brukar jag inte känna dem, men kanske var det för att lillen kände sin pappas hand, vem vet? ;) Coolt är det iallafall, och har gett känslan av att vi faktiskt ska ha barn en djupare innebörd på nått vis.

Magen vecka 19 när jag slappnar av i magmuskulaturen


Vi fick låna en bärsele av Mats och Åsa. Deras Moa, nästan 2, har blivit för tung för den nu. Jättesnällt!


Vaggan, som min morfar gjorde för 20 år sen :)


Idag har jag en föreläsning, den sista i kursen Molekylärgenetik och som jag har tenta på på fredag. Detta blir den sista medicinkursen förrens nästa i april (får se hur lik barbamamma jag är då). Kommande kurs som börjar på måndag med venprovtagning (yay!) är en BMLV, biomedicinsk laboratorievetenskap, kurs och innehåller som namnet säger lite mer praktik i form av laborationer och mycket seminarier. Me likey. 22,5 poäng är den och med endast en tenta! Fy farao för att ha en tenta på 22,5 poäng... Tentan på fredag är på 5 timmar och det är en vanlig 7,5 poängskurs. Huva. 15 poängstentorna brukar vara jobbiga, men 22,5 - det blir en pärs. Högskoleprovet - släng dig i väggen!

Nu ska jag förbereda mig inför skolan, det är nästan vår ute idag! Har redan fått lite vårkänslor eftersom det är varmare än 2+ :)

//Sara








3 kommentarer:

  1. Oj va din mage växer!! KUL!!! Min mage växte som mest just i dom veckorna ni är.. :) var beredd på att magen nu bara säger pang.. ;) men det är ju såå roligt!!

    KRAMAR

    SvaraRadera
  2. hehe, ja, det är så kul tycker jag. Att man inte känner sig mullig längre utan GRAVID :) Jag väntar förväntansfullt på panget ;)

    kramis

    SvaraRadera
  3. Ja jag hoppas verkligen det :) Gropar kommer hela tiden när man har barn och fler lär det väll bli när man har två. Men det är aldrig något som inte går att lösa eller går över. Man får så mycket kärlek av sitt barn så det positiva överväger det negativa med hästlängder. Det tror jag också att de kommer få, jag har också en syster som bara är två år äldre än mig och hon är min bästa vän. Stort grattis till din graviditet förresten! :) Såg att du är en tjej som gillar att träna och tänkte passa på att fråga om du vet något bra gym här i Örebro? och hur hårt kan man egentligen träna när man är gravid? Kram

    SvaraRadera