måndag 17 januari 2011

Längtar tills imorn!!

Fy vad jag längtar tills morgondagens ultraljud! Sist vi såg lilla kotten var när jag var i vecka 12+4 tror jag, då var han/hon 76 mm huvud till stjärt och bökade runt jättemycket. Idag är jag enligt beräkningar i vecka 19+2, ska bli så kul att se hur mycket bebben växt och hur den ser ut nu samt att få reda på könet, längden och hur långt gången jag är :)



De här bebiskläderna köpte vi för ett tag sedan, jag tycker att Supermandressen är väldigt Sara och Ola, hehe ;) Vår lilla skatt



Ola börjar bli sugen på att möblera om lägenheten bebis-style och han sa idag att han ville måla om vaggan i veckan då han är ledig :) Tror att han börjar boa in sig lite, min älskade.



Jag känner lite såhär: När ska vi ta oss tid till att köpa alla bebisprylar som kommer att behövas?? Tiden går så fort - chopp! - så är jag redan halvvägs! Vid vecka 30 tycker jag att vi borde ha de tyngsta grejjerna klara. Jag är nog inte så sugen på att glida runt hela dagen i en stor bebisaffär med massa jobbiga säljare när jag är tvärtjock. Vi får fixa en kombinerad byrå och skötbord så att vi har någonstans att stoppa grejjerna innan vi ger oss ut. Det blir nog prio ett :)

Idag har jag, förutom huvudvärk och trötthet även ont i halsen. I skolan idag tog vi blodprov på varann för att ha serum och plasma till kommande laborationer samt undersökte CRP, sänka och Hb (jag gjorde testet på mitt blod för att det var så ljust jämfört med de andras + att jag ville se om järntabletterna påverkat än). Hade mindre än 8 på CRP vilket tyder på att jag inte har en bakteriell infektion. I Hb hade jag 114 vilket är okej för att vara gravid sa vår handledare. Spädningseffekten är enorm under en graviditet, ca 1 liter. Har ätit järntabletterna i en vecka nu så jag förväntar mig ett högre Hb om några veckor igen. Innan graviditeten har jag legat runt 140-145 i Hb. På sänkan därimot hade jag 23 mm vilket är lite högt, det är bra om man ligger under 10 mm. Handledaren var snabb med att säga att ett lägre Hb ger en något förhöjd sänka samt att jag troligen har ett högre fibrinogenvärde pga gravidieten vilket också höjer sänkan. Det jag känner av nu som lurar i kroppen och ger mig huvudvärk och halsont är då troligen en virusinfektion. Ingen träning idag heller...

//Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar