lördag 7 maj 2011

Vecka 36

Nu går vi in i vecka 36 :) Veckorna går jäkligt fort tycker jag. Känns som det var igår jag skrev vecka 35. Allt känns bra förutom foglossningen men det är ju inget nytt. Att magen växer såg ni ju i gårdagens inlägg. Har denna vecka börjat få att en del av sammandragningarna gör lite ont. Eller ont kanske de inte gör men jag måste stanna upp, blunda och andas lugnt för att inte spänna mig och grimasera av "obehaget". Ibland känns smärtan bara längst ner i magen, ibland i övre delen av magen och ibland i hela magen (livmodern). Ska bli lite spännande och se vad kroppen hittar på de kommande veckorna, kan tänka mig att det blir mer "avancerat" om ni förstår vad jag menar.

Det känns verkligen av att det är tyngre för kroppen nu att försörja en klump på flera kilon jämfört när hon var mindre; blir tröttare fortare. Det är verkligen ett lyft att kunna få vara hemma dessa sista veckor innan hon kommer. Har varit utan schema i en vecka nu, men har under veckan jobbat med en komplettering till ett underkänt arbete (som nu är klar). Får se om det blir något mer att ta itu med gällande skolan, har en hemtenta som jag inte fått tillbaka än och vill absolut inte ha någonting med skolan överhängandes när lilla tösen kommer. Det skulle vara skit. Fick reda på igår kväll att jag fått VG (vilket är högsta betyg) på den rapport jag skickade in för en månad sen till den lärare som jag aldrig fått godkänt på något arbete på första försöket. Förutom tentorna då (som är anonyma). Sjukt skönt men också förvånad blev jag när jag fick ett mail om att den var mycket bra skriven och att hon satt VG. Ska nog hämta rapporten ikväll om jag kommer in med universitetskortet kl 21 en lördag... Vi får väl se... ;)


Bebis:
I vecka 36 är medelkroppslängden ca 48 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är ca 2800 gr. Huvudets omkrets är ungefär 33.5 cm. Många kvinnor tycker att fostret rör sig mindre och mer sällan från och med nu. Föds ditt barn i vecka 36 så klarar den sig oftast alldeles utmärkt. Hjärnan är färdigväxt och mogen för livet efter förlossningen. Fostret fortsätter att växa och skruvar sig nedåt i bäckenet. Du kan till och med känna en lättnad snart och kunna andas lite enklare. Detta gör också att du kanske få gå på toaletten oftare också. Skulle förlossningen starta nu så gör man oftast ingenting för att förhindra detta. Moderkakan börjar åldras.
Barnet gör sig färdigt att födas när som helst och underhudsfettet tilltar snabbt i mängd, kinderna är runda och det skrynkliga utseendet är försvunnet.

Mamman:

Från och med nu går de flesta på kontroller en gång i veckan eller varannan vecka. Är detta din första graviditet har barnet förmodligen fixeras sig i bäckenöppningen nu. De sista veckorna nu ska barnet äta upp sig för att klara livet utanför livmodern.

Du känner antagligen bara benen och fötterna som sparkar, huvudet som studsar mot bäckenbotten och armarna med svagare rörelser. Dock brukar rörelserna upplevas som kraftfullare och tydligare. Ofta kan man se konturerna av en armbåge eller häl som putar ut mot huden. Även om rörelserna ändrar karaktär bör ingen dag förflyta utan några livstecken från barnet. Kontakta din MVC inom 72 timmar om rörelserna minskar i antal.

De sista veckorna kan vara väldigt tröttsamma. Ditt barn kommer att vara tre gånger så tungt vid födseln jämfört med vad det var i v.28.


Nu ska vi äta fiskgratäng sen senare ikväll ska vi hämta rapport samt kvällsfika hos pappsen :) (man vill ju liksom hinna med att göra saker under HELA dagen ;))

//Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar