onsdag 25 maj 2011

höggravid + sömn = jzadgh68bg8bfsbsfjbkn?

Att ekvationen om att vara (hög)gravid och sova en hel natt inte går ihop är nog de flesta medvetna om. Som ogravid kunde jag bli extremt stressad när jag inte kunnat sova normalt och började istället för att försöka somna tänka på hur trött jag skulle vara imorn. Läste för några månader sedan i en gravid bok att "om du inte kan sova under natten - vila istället". Så det är det jag håller på med när ola ligger och snusar bredvid mig om nätterna - vilar. Det var nog ganska tur att jag läste det där stycket om sömn för nu blir jag inte stressad när jag inte kan sova. Igår gick vi och la oss vid tio och strax efter klockan ett på natten hade jag inte somnat än. Sen måste jag somnat i någon halvtimme för vid 3 var jag uppe på toa. Sådär fortsätter det under natten med en sisådär 4-5 kissepauser. Vissa nätter känns som om kroppen ställer in sig på att gå upp bara man varit på toa en kortis och trots att det är mitt i natten. Måste vara min mat och sovklocka som börjar ställa in sig på bebis-mode.


Idag ska jag åka till universitetet för att hämta upp min hemtenta som jag fått VG på! :D Det var bara jag och en till som fick VG (man kan få underkänt, G eller VG i betyg) och jag är grymt stolt över min plugginsats på biomedicinsk laboratoriemetodik II som kursen heter. Den var 22,5 högskolepoäng vilket är 15 veckor heltidsstudier. Fick VG på alla seminarier och salstentan också så nu kommer jag även få VG som slutbetyg på kursen. Med tanke på hur jag mått fysiskt med foglossning och supertrötthet under denna kurs och hur mycket tid jag la ner för att försöka känna mig på den "säkra sidan" så känns det jäkligt skönt att tom. prestera ett VG på kursen. Kommer ihåg hur borta jag var i huvudet och bara sluddrade (jo,haha) och hur jag konstant gick och dopade huvudet med bananer och vatten. Gick tom. så långt att lärare tog mig åt sidan under laborationerna som kunde vara 8-17 och erbjöd mig varm choklad från kaffemaskinen i personalrummet ;) Skönt att ha folk som bryr sig omkring en.

Nu ska jag "vila" ;)

//Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar