onsdag 11 maj 2011

Nu händer det (lite) grejjer

Igårkväll var jag konstant kissnödig, alltså inte gravidblåsa utan trots att jag gick på toa så var jag fortfarande jättekissnödig. Tänkte att "hon växer väl". I morse när jag rättade till mig i sängen så kände jag hur det ilade till i svanskotan och långt ner i bäckenet och trycket har jag känt sedan dess. Trycket sitter inte när foglossningen är utan som sagt i svanskotan. Under förmiddagen fortsatte ilningarna/trycket så jag tänkte väl att "kan väl för en gångs skull ringa till barnmorskan bara för att konfirmera att hon fixerat sig". När vi var hos barnmorskan på rutincheck i måndags sa hon att hon knappt var ruckbar så jag tänkte att det är väl så här det känns när hon fixerat sig i bäckenet eftersom huvudet så åkt längre ner i förlossningskanalen och "kilat in sig". Jag fick telefontid kl 12.20 och beskrev vad jag kände just nu för barnmorskan. Trodde hon skulle svarat typ "jo, hon verkar ha fixerat sig. Tack och hej". Men det jag fick som svar var "jaa, du är ju i vecka 36 någonting så det är ju lika bra om hon kommer nu, det spelar ingen roll utan ring till förlossningen om/när du börjar få värkar eller om du har några frågor. Det är inga problem. Troligen har hon fixerat sig nu så vi kanske inte ses på nästa möte, hehehe". Har haft ovanligt mycket molvärk idag plus den nya känslan av tryck/ilningar när hon stöter emot bäckenet. Så vi får väl se... Mamma berättade i helgen att hon trodde hon skulle få min syrra i vecka 35 då hon då kom upp till regelbundna värkar med några minuters mellanrum innan det helt plötsligt avstannade och hon födde sedan på BF+14. Jag blev rätt ställd av vad min barnmorska sa som reaktion på hur min kropp betedde sig så jag frågade "men alltså, är det såhär kroppen kan bete sig i början/innan av en förlossning (vet ju liksom inte hur det ska kännas)?" För att dubbelkolla att hon verkligen menat att det bara kan rulla på härifrån. Hon svarade att "Ja, det låter som en helt normal start, men det kan också klinga av och sätta igång en vecka senare också". Vi pratade ganska länge och hon sa att jag kunde ringa förlossningen dygnet runt om jag undrade det minsta och så sa hon "lycka till om vi inte ses mer" och vila ordentligt nu och bara "var" och gör iordning det sista. Hade förresten ett SF mått på 34,5 cm i måndags.


Såå: Idag har jag tvättat de bebiskläder vi behöver i början + sängkläder och håller på att fixa med att tvätta bilbarnsstolen och de delar av vagnen som går att fräsha upp. Har tänkt att bädda vaggan idag och så ska vi packa BB-väskan och så ska jag skriva ett förlossningsbrev. Kände spontant att jag nog måste ta tag och göra klart allt nu när min erfarna BM säger att det kanske är dags snart. Samtidigt vill jag inte ha för höga förhoppningar att hon kommer tidigare men hellre att vi är klara i förväg än att det blir hets när bebisen knackar och vill ut. Lägligt att vi hade info om förlossningen på föräldragruppen igårkväll, hehe ;)


Behöver jag säga att ola är nervös? Jag själv går ju inte alls runt på konstant lågt input av adrenalin, Nej nej! ;)


Bilder kommer nog upp på sovrummet när jag blivit klar med boningen :)


//Sara

4 kommentarer:

  1. Visst är det spännande, man vet liksom inte var,när eller hur det sätter i gång. Kanske lite förvärkar där?
    Hur som så kommer ni att klara det galant. Det är bara att följa med och ni kommer bli fint guidade av BB personalen :)
    Må så gott och lycka till när det än startar!!

    SvaraRadera
  2. Vad spännande, då kanske det blir en bebis inom den närmsta veckan :)

    SvaraRadera
  3. Ja, det är spännande :) Fasen, denna natt var skum. Vaknade runt kl 1-2 av att jag läckte mjölk som ett såll och hade mensvärksliknande molvärk "med extra tryck" långt ner i bäckenet. Kunde absolut inte somna om utan låg och vred mig till ungefär kl 4-halv 5. Lillan i magen kunde inte heller somna utan var vaken nästan hela tiden som jag var det. Gick upp och kissa 7 ggr (nytt rekord!) och åt macka 2 ggr. SEN kunde jag somna ;) Måste fått nått rejält hormonpåslag, hehe.

    SvaraRadera
  4. Spännande värre hörru!! =D Får se om det kommer en liten bebis snart då.. :)

    SvaraRadera