tisdag 3 maj 2011

En blivande mammas önskningar

Jo, nu när jag bara har kompletteringar kvar att göra i skolan och inte har någon ny kurs att gå till har jag börjat nörda in mig på förlossningen, på halvtid hehe ;)


Har börjat läsa de typ 200 sidor om förlossningens olika skeden, tips om hur man ska bete sig mot smärtan osv. i min "Att vänta och föda barn" bok. Har även funderat och skrivit lista på det som vi behöver ha hemma när bebben kommer hem som vi ännu inte har hemma som typ tvättlappar. På IKEA-listan (har en mataffärlista, en apoteketlista och en IKEA-lista) har "badbalja 69:-" stått ett bra tag nu dock fick en liten incident mig att inse att jag borde tagga ner lite, eller kanske inse att planeringen inte är huggen i sten. Ola berättade när han kom hem från tävlingen att hans morsa hade ringt och frågat vad han önskade sig varefter han räknat upp diverse grejjer och sedan avslutat med badbalja. "Badbalja!?" nästan skrek jag. "Men, men vi ska ju köpa en vit på IKEA med blått halkskydd i botten för 69 kronor när vi åker dit på fredag!!". I samma stund som jag sa meningen och hörde vad jag faktiskt sa så sänkte jag rösten så att "på fredag" nästan inte hördes. Fan vad knäpp jag är, pinsamt. Jag vet inte om jag någonsin känt mig pinsam inför ola men nu gjorde jag det och han märkte nog det för sen sa vi inte så mycket mer om det annat än att jag sa "vi hinner väl köpa en innan bebisen kommer iallafall om vi inte får en"... Jag vet inte om man som blivande mamma är lite mer boa-fixerad än man är som blivande pappa. Jag har liksom tagit på mig ansvaret att se till att vi har allt hemma, fixat och räknat allt med föräldrapenning, tänkt, tänkt och åter tänkt och filosoferat på annorlunda lösningar för att minska på utgifterna. Tex. så ska jag massakera lakarn som vi redan har för att ha som lakarn till spjälsängen och klippa plädar som vi redan har i två delar så blir det perfekta (om än lite fula) bebisfiltar/täcke/underlägg. Mamma har lovat att köpa flanell på metervara och sy små torklappar med ovelocken som vi använde till min halvsyrra när hon var liten (superbra uppsugningsförmåga). Tror jag behöver boa in mig lite, för skulle inte vilja överlämna allt till ola. Jag tror absolut inte att vi skulle vara sämre förberedda inför vår hemkomst med lilla Nora om ola planerat allt, men jag tror jag att skulle känna att jag gått miste om bo-ningen, förberedelserna inför en resa.... När vi ska resa någonstans är det, när jag tänker efter, jag som letar reda på information, skriver ut alternativ, jämför priser och bokar resan 8 gånger av 10 och det är nog för att jag har mest intresse av det. Gillar att vara förberedd, men hatar att vara oförberedd så det kanske är därför. Samtidigt är jag väldigt impulsiv ibland typ "vi kan väl åka dit i helgen" men när det gäller något så ovanligt som ens första barn så vill jag vara förberedd.

Slutsats: Snälla låt mig boa utan att känna mig dum?

Jag tror jag dedikerar detta inlägg till Ola och mig själv. Ibland är det lättare att skriva ner sina tankar snarare än att muntligt berätta dom. Särskilt nu när jag är hönshjärna ;)

//Sara

2 kommentarer:

  1. Det där är helt normalt Sara, och Ola; låt Sara styra och ställa som hon vill. Det blir liksom bäst så ;)

    SvaraRadera
  2. Kan inte hålla med ovanstående talare mer.. ;)

    SvaraRadera