måndag 25 april 2011

Träningsupplägg efter graviditeten

Gud vad sugen jag är på att börja träna igen. Att få springa med lätta steg över stock och sten eller få köra mountainbike på en okänd stig med musik i öronen i ett för övrigt knäpptyst Kilsbergen... Är till och med sugen på att simma. I öppet vatten förstås, har inte hajjat det där med att simma 50 meter, vända, simma 50 meter osv. osv. Sitter och kollar på team sportias hemsida och råkade hamna in på sidan för inlines. Fasen vilken bra träning! Körde lite inlines några sommrar när jag var liten men har inte åkt sedan jag för några år sedan gav mig ut på lånade inlines efter att ha haft åkuppehåll på en sisådär 5-6 år och flög bakåt upp i luften efter en backe i hög hastighet och satte mig på svanskotan på asfalten. Kunde inte gå normalt på flera veckor efter den incidenten. Vi får se om jag får något infall i sommar och köper ett par för revanch nr 2 ;)

Vad gäller min träning de första månaderna efter lillkottan har ploppat så har jag tänkt såhär;
  • Testa kroppen (fogarnas status) med promenader efter förlossningen. Känns det att jag blir stabilare/starkare i bäckenet dag för dag , eller vecka för vecka eller inte alls?
  • Ta ut mountainbiken på luftning, känn efter om det fortfarande hugger på sidorna av magen och hur fogarna känns alt. hur länge jag kan cykla innan det gör för ont/stelt i fogarna.
  • När foglossningen inte känns längre (fan vad knäppt det känns att skriva så för det känns så långt borta..); börja köra korta intervallpass (tuff fartökning 3 minuter) sittandes på racer/mountainbike på jämnt underlag. Känn lyckan men avbryt om fogarna gör ont!!!
  • Börja med samma styrketräningsupplägg som jag hade den första hälften av graviditeten (kolla i boken jag fick av ola på övningar) direkt efter forlossningen om det känns bra. Dvs. kör normalhårt för armar/axlar, lugnt för bålen, och gör inga övningar som frestar på fogarna. Tänk att jag ska träna upp magmusklerna från grunden dvs. inte köra raka situps på en gång utan börja med stabilitetsövningar som omfattar hela bålen i någon månad innan jag går på magen ordentligt.
  • Ta ut mountainbiken i skogen för korta "rekreationspass" när du blir för sugen men avbryt om fogarna säger ifrån!
  • Börja jogga lätt och testa vart smärtgränsen går för fogarna. När jag slutade jogga under graviditeten så kunde jag bara jogga lätt 5-10 minuter innan jag grinade illa och var som ett kolli resten av dagen. I början (ca v15) kunde jag köra 35 minuter innan det inte gick längre pga smärtor.
  • Börja med normal styrketräning om fogarna håller.
  • Testa ett löpvarv på mountainbikespåret i marka - ont, eller bara GLAD?? ;)
Sammanfattning: Testa, testa, testa vad fogarna klarar, avbryt när det känns som nu, börja med cykelintervaller och börja med löpning först när jag tror fogarna läkt.

September 2010 i Kilsbergen, bara någon vecka innan jag blev på tjocken :)

Nu ska jag banne mig skriva klart 3 frågor i hemtentan!!! Så det så.

//Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar