söndag 24 april 2011

Sökes: Tips om föräldrapenning??

PUST! Jag skulle vilja ha en statistiker som kunde räkna ut den mest fördelaktiga planeringen av vår föräldrapenning - någon som vill ställa upp? Vet inte hur många timmar jag suttit framför datorn och klickat i olika "planeringar"... Eftersom jag inte varit fast anställd i över ett år någon gång då jag började plugga direkt efter gymnasiet så ligger min föräldrapenning på 170 kr om dagen medans olas ligger på 460 pix efter skatt. Hans dagar är alltså 3 ggr mer värda än mina och om han tar en dag i veckan (helg) så motsvarar det som om jag tar 3 dagar under veckan. Om vi skulle haft någorlunda lika ersättning så skulle det ju inte vara något snack men ioch med att det är sådan skillnad så blir det lurigare... Nu är det ju så med försäkringskassan att om man jobbar mån-fre och begär föräldrapenning någon dag under helgen så måste man ta ut föräldrapenning även dagen före eller efter de arbetsfria dagarna. Det innebär att han måste vara ledig varje fredag eller måndag och vet inte vad chefen säger om det.

Tar gärna emot tips från föräldrar eller andra som är insatta i det här med föräldrapenning alt om någon mattenörd vill anta sig "problemet" men det är ju en hel del regler att ta hänsyn till också... www.forsakringskassan.se


//Sara

3 kommentarer:

  1. Förskingringskassan suger... Men lite tur är det att jag jobbar alla dagar i veckan. Då kan de inte säga att jag måste ta ledigt en dag innan helgen :P
    Vi sitter annars i samma sits som er, och det suger. Dela gärna med er av den bästa lösningen =)

    SvaraRadera
  2. Oscar, läs mitt nya inlägg ;) Blev lite mycket text att skriva vad jag kommit fram till i en kommentar ;)

    SvaraRadera
  3. Haha =)
    Ja det är ungefär så vi kommer att göra också faktiskt. Så tack för att du bekräftade det =)

    SvaraRadera