söndag 24 april 2011

Färdigplanerad

Nu tror jag är hyfsat nöjd med vår föräldrapenningsplanering - finally! Jag är en riktig planeringsnisse när det gäller ekonomi och sånt som man inte riktigt har pejl på innan man sätter sig in i det.

Jag kommer att gå hemma med FP 5 dagar i veckan, då hinner jag precis gå klart 180 dagar med "SGI" och de 90 dagarna med lägstabelopp efter ett år. Jag hoppar ju över ett år i skolan och kan inte vara hemma mer/mindre än 1 år utan att komma i otakt. Sen jobbar jag under sommaren (om jag får sommarjobb som jag troligtvis får, annars så fortsätter ola jobba). Ola går på föräldraledighet och tar 6 dagar FP i veckan från juni/juli 2012 och framåt så länge som vi tycker men ungefär tills hon är 1 år och 6-7 månader. När hon är så gammal och börjar på dagis så borde vi ha ca 40 FP dagar kvar varav 5-10 st med lägstabelopp (171:- efter skatt)
Med denna lösning kommer olas SGI inte att sjunka eftersom han inte jobbar mindre det första året och vi kommer att ha en nästintill konstant totalinkomst under hela föräldraledigheten (-1000:- när ola är hemma).
Funderade ett tag på om jag endast skulle ta 4 dagar per vecka under året jag är hemma från skolan för att dagarna skulle räcka längre men med tanke på att det är jag av oss två som måste/borde "beta av" de 90 dagarna med lägstabelopp (eftersom det är samma som min sk. "SGI") då vi inte skulle klara oss om olas lön byttes mot 171 kr om dagen så valde vi 5 dagar för mig så att de försvinner. (Man får ju börja ta av lägstadagarna först efter 180 SGI dagar.)

Känner mig rätt nöjd med planeringen och ola har godkänt den, hehe ;)

Vi har ju piffat upp vår balkong för sommaren med lite blommor och möbler - rikigt najs :)



Blomhörnan med gjutjärnsspalje á la extra rostad som kaprifolen ska få växa på.. Katterna likes.




Snart kommer pappa förbi och hämtar oss och så ska vi åka tillsammans och handla sommarblommor till hans balkong samt att hämta ut ett gratiskit från apoteksgruppen - spännande! Skrotis är förresten på lagning (igen), denna gång är det höger fjäderben som får sig en uppfräshning :)

//Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar