söndag 12 juni 2011

Not another mama-blog

Ola är uppe i Pershyttan och kör lite mtb med Magnus, Emil + några andra (jo, här kommer man inte ihåg). Jag och Nora myser i sängen för det mesta. Idag hade vi återbesök på BB hos farbror doktorn som gjorde ett hörseltest, kollade hjärtljud och kollade igenom kroppen igen och vägde henne. 3420 gram väger hon nu såhär 5 dagar gammal. "Jättebra vikt" sa han bara. Jag hade varit spänd på att se hur mycket hon hade tjockat på sig från all amning men när han sa så kom jag ju på att de små liven minskar i vikt de första dagarna. Vi diskuterade senare över en fika vad viktnedgången måste bero på. Vi kom nog fram till att det är för att hela tarmsystemet kört igång på henne plus att hon plötsligt befinner sig i 25 grader i luft istället för 37 gradig vätska som gör att hon fått högre förbränning. Vi hade iallfall tid klockan 10 och bestämde kvällen innan att vi skulle gå hemifrån med vagnen kl 9.20 för att hinna dit i tid. När tror du vi kom hemifrån då? Jo, 9.20! Är fortfarande förvånad men jag slutade amma henne 9.12 och vi var ute genom dörren exakt 9.20 och det utan att ha försökt forsera till en matstund. Där hade vi nog lite tur. 


Hur är det med mig då? Jo, från år av tävling/träning så vet jag hur viktigt det är att äta regelbundet. Så jag säger "nu måste jag äta" fastän jag inte är hungrig. Har inte varit hungrig sedan gravidmånad 4 någon gång utan ätit då huvudet säger ifrån. Hungerskänslorna hänger liksom inte med längre. Om det beror på att jag har ett extra fettlager att ta av nu eller om det beror på hormoner eller värmen vet jag inte heller men konstigt är det. Kanske är det för att jag fick en lägre förbränning runt gravmånad 4-5 eftersom jag slutade köra riktiga träningspass då pga foglossningen? Skulle tro det. Längtar tills jag kan börja träna igen regelbundet och bli mer "vanliga Sara". 


Nu har jag (och säkert ni med) insett att detta säkerligen aldrig - näverbäver - kommer att bli en sådan där typisk mamma-blogg med 5 bilder om dagen på vad bebisen gör, saker som vi köpt till bebisen, prylar till bebisen och tävlingar om bebisprylar. Pjuh! 


//Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar