lördag 4 juni 2011

MTB-weekend för tjejer i Pershyttan

Igår eftermiddag var vi i Pershyttan som ligger strax utanför Nora för att planera lite inför den tjejweekend i mountainbike som startar idag lördag. Ola ska vara med som ledare av en grupp töser samt hålla i teknikträningen. De andra ledarna är mästarna Benny och Carina och två roliga Holländare som håller på att utveckla XCTeam Trek Abbas som tydligen nykomlingen Ida Ohlsson kör för. Det är 30(!) tjejer anmälda vilket var maxantal så som jag förstod det. Jag undrar vart dom kommer ifrån eftersom vi nu i sommar gått från en aktiv dam (jag) till tre aktiva damer (jag, Karin och Linn) som tävlar för klubben... Tydligen så var det många aktiva män som ringt till förmån för sina egna damer och samtidigt frågat om de själva fått vara med ;) Tycker det är skitkul att intresset för mountainbike börjar bli lite mer jämställt. Initiativtagaren Katarina trodde att det skulle vara mest nybörjare för många skulle hyra cykel. Tror Karin och Linn kommer att få en toppenhelg!! Karin och Linn har precis börjat tävla denna säsong. Karin har kört Billingeracet och Borlänge Tour i D30 klassen och Linn har kört Högaliden race och Borlänge Tour i damer sport. Båda är med på vuxenträningen på måndagar, så snart är vi 3 stammisdamer bland alla män ;) Fintlings fru skulle visst också vara med, verkligen kul att de lyckats peppa så pass många tjejer!

Ola, Benny och Carina åkte ut igår kväll kl 17 för att köra en 20km slinga kallad "röd-6" och alla tre kom tillbaka med ett brett leende. Alla som levde vet hur underbart mountainbikeväder det var igår (snacka om att jag var avundsjuk när jag istället för att cykla fick gå en foglossningsvankade seightsing i Nora)... Ola har kört många fina stigar men denna slinga innehöll "några av de skönaste utförslöpor jag åkt". Dreggel.
Såhär ser det ut i Pershyttan - inte kattskit!


Idag hade jag tänkt gå på Medeltidsmarknaden i Wadköping. Råkade halka in på den förra året och blev glatt överraskad :) Öppet från 11 till 18 och fri entré. Rekommenderas till alla som har vägarna förbi Örebro.

//Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar