tisdag 21 juni 2011

Hur ska det va?

Jag började fundera nyss på våra nätter efter att ha läst en blogg där en bebis som är några dagar yngre än Nora sover mellan 22-23 och klockan 6 på morgonen (?). Man vet ju liksom inte hur det SKA vara men sen så är väl alla bebisar olika. Jag tycker att natten till idag var väldigt bra. Då åt hon vid 23 och jag fick vagga henne till sömns sen åt hon vid 00.30, 02.30, 04.30, 07.00 och 08.30. Det som var så skönt var att hon nästan inte skrek och gnällde nått alls mellan amningarna utan SOV. Det brukar vara: amma 30 min sen gnäller hon i 20-30 min innan hon somnar sen går det en timme sen vaknar hon igen kombinerat med ca 2-3 blöjbyten/natt. Nu inatt åt hon 30 min och sen somnade hon om direkt innan hon vaknar 1,5 timme senare för mat. 


Vi gick en promenad och hälsade på pappa Ola på jobbet i förmiddags och var tillbaka till 11.30 då hon började äta direkt när vi kom hem. Hon var mätt och nöjd och somnade nu klockan 13. Jag ammade henne alltså i 1,5 timme med undantag för ett blöjbyte och två rap pauser. Så medans hon sover passar jag på att kombinera lunch med blogg. Börjar fundera om jag har lite mjölk eller nått för hon suger nästan hela tiden och hon släpper själv, jag tar alltså inte bort henne. Men även fast hon släpper vill hon äta mer sen efter 5 minuter igen. 


I eftermiddag ska jag och Noris åka upp till Ljungstugan så ska jag gå i skogen med stavar (om inte hon vill köra 1,5 timmars amningsrace) medans Ola är med Nora, sen är det styrelsemöte i cykelsektionen. Då blir det för en gångs skull två kvinnor med på mötet - man måste ju bidra till jämställdheten ;) 


//Sara

1 kommentar:

  1. jag kan säga att jag skulle önska att Egon sov mellan 23 och 6.. men våra nätter ser ut som så att (oftast) äter han 2 ggr på natten, en gång runt 1-2 och sen vid 5-6 tiden.. den första matningen går oftast bäst då han är så trött, men där på morgonen är det inte lika kul då han kan ta två timmar på sig att somna om.. fast alla nätter är inte så här.. inatt var katastrof.. han ville inte äta alls utan bara vaknade och skrek och härjade.. jag höll på att hänga mig själv i nån kräkstrasa.. usch va less jag var.. så detta med hur nätterna ska vara är ju helt olika.. men hör med bvc om din mängd mjölk.. om Nora lägger på sig som hon ska är det oftast inga problem, så sa de till mig då jag trodde samma sak.. men som han tjockar på sig så var det inga problem.. :P
    Sen suger bebisar olika länge, precis som vi äter olika snabbt.. :)
    men jämför inte Nora med nån annan bebis, för alla är ju olika.. och att ett nyfött barn sover VARJE natt mellan 23-6 är inte möjligt.. nån natt om man har tur.. så jämför dig absolut inte med det..
    Hoppas ni har det bra annars.. :)
    KRAMAR

    SvaraRadera