måndag 13 december 2010

Tomteörhängen och gammal ost

Igår gick jag själv på julmarknaden i Wadköping eftersom sällskapet fastnat i Linde... Linde, hehe.. Som alltid när jag går omkring själv på en julmarknad så försvinner folket runt omkring mig, dock inte bildligt talat. Jag går där med händerna knäppta bakom ryggen, lätt framåtlutad och kollar på rökt ål, ingefärakarameller, get-roquefort och cenitleratomtar i örhängesform (!). Min syrra kommer att smälla av när hon läser detta, men jag tyckte faktiskt att de var riktigt söta och GUD så bra de skulle passa till min röda, fina julklänning... Vid charkvagnen stod jag länge och frågade vad det var för skillnader mellan deras olika syltor och vilken viltkorv som var godast, och starkast ;) Detta år köpte jag en hjortcabanoss, mmmm, bra val där. Efter det gick jag och smaskade get- och koost för 480 kr kilot (det var från lokalt mejeri). Getblåmögelosten var godast ;) Jag kan knappt någonting om ost, men ställde en liten fråga till de två personer som stod vid ståndet innan jag tog emot första provsmaken nämligen "är alla ostar partöriserade?" varav tjejen med ostslamsan stannade till. "Ööh, partöriserad??". Herregud, om man säljer ost för 480kr kilot så måste man väl för fan veta vad den består av?? Tänkte jag. Ingen av dem visste om osten var gjord på partöriserad mjölk utan började se mer och mer nervösa ut där bakom så jag tog helt enkelt upp en och läste på innehållet. Jiises! "Ja, här ser ni att den är partöriserad." Jag köpte ingen ost där. Längst bort på gatan runt hörnet stod det en ensam gubbe vid en kyldisk fast att det var 12 minus ute. "getost" stod det på en flyer. Yes! Köpte en getblåmögelost för 250kr kilot och mannen bakom disken hade själv gjort osten så han kunde en hel del ;)



Idag kommer pappa över och ska kolla över Skrotis. Märkte i helgen att bromspedalen sjunker - inte okej.

//Sara


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar