lördag 18 december 2010

Redan inne i vecka 16! Damn you foglossning!

För drygt två veckor sedan var vi på KUB ultraljud. Jag var då i 12+5 men efter lite mätningar trodde barnmorskan att bebisen snarare var 13+5 veckor gammal. Han/hon var 76 mm lång och sprattlig som få. Fick hoppa upp från britsen flera gånger för att han skulle lägga sig rätt så att hon skulle kunna mäta. Vi fick med massa bilder hem, här är 4 av dem! Det är rätt kul att man ser tårna så tydligt, och i en bild ses hela kroppen. Måtten 7,6 mm var från huvud till skjärt så benen räknades alltså inte med.


Idag går vi in i vecka 16! Det är väldigt olika längd på bebben beroende på vilken internetsida man läser på. Knäppt, på en sida stod det 11cm, en annan 15.5cm och en annan 14cm. Skitsamma, bara den utvecklas som den ska är jag nöjd ;) I förrgår var jag ute och joggade i ca 25 minuter, men redan efter ca 15 minuter kännde jag hur det började göra mer och mer ont i höfterna vid varje fotnedsättning. Shit! Redan? Jävla foglossning! Hade dessutom på mig mitt nya stödbälte som jag beställt efter besöket hos sjukgymnasten. De sista 300 metrarna var hemska. Särskilt när det var snömodd och allmänt vinterväder. Måste nog köpa broddar också, fastän mina goretex trailskor ger sjukt bra fäste jämfört med många skor. Igår var vi på gymmet också. Tänkte köra mitt vanliga "gravid-schema" dvs ca 35 minuter kondition fördelat på 10 min crosstrainer, 15 minuter jogg på band och 5 min nedcykling. Kände redan när jag skulle gå upp på crosstrainern att detta kommer att bli svårt. Crosstrainern ger en jättemjuk rörelse men det är just när man står med ena benet i extremläget (ungefär lika stort som ett stort steg) så känner jag en enorm trötthet på vardera sida av svanskotan, inte muskulärt (god damn det vet jag hur det känns från min vanliga träning) utan mer som om jag kört marklyft med kass teknik i 2 timmar. Härdade ut 10 minuter och sen gick jag till löpbandet. Börjar jogga lite men börjar sedan tripp-gå i 5 km/h. Fan vad dum jag är tänker jag, måste lära mig att jag bara kan löpträna max varannan dag som jag gjort fram tills nu. Har ju mer ont resten av dagen om jag kört mer än 30 minuter. Ska nog börja simma om några veckor men jag mår ju så bra av att bara få ha på mig mina löpkläder och mina fina löpskor och småjogga runt i staden... Vad vore en bal på slottet?

Vecka 16
Kroppen:
Den här perioden är ofta en roligare tid av graviditeten och många känner sig lite piggare igen. En del som fött barn förut kan känna att något rör sig i magen, det kan kännas som pirrande bubblor eller som en fisk som spritter till.
Ditt hjärta pumpar 20 procent mer blod än tidigare och det kommer att öka betydligt fram till i slutet av graviditeten.

Fostret: Fostret mäter cirka 16 centimeter och väger omkring 100 gram. Fingernaglar har bildats och fostret kan rynka pannan, röra ögonen och svälja. Fostret kan även ta tag i navelsträngen och börja undersöka det vattenfyllda rummet som det befinner sig i. Det omges av ungefär 300 milliliter vatten som byts ut flera gånger per dygn vilket behövs eftersom fostret kissar ungefär med 45 minuters mellanrum. Vattnet fungerar även som stötdämpare.
Redan nu har barnet troligtvis utvecklat sitt smaksinne. Barnet kan höra och rycker till om något plötsligt ljud uppträder nära magen. Ljudnivån inne i magen är annars ungefär lika hög som när man står på en trafikerad gata i staden eftersom alla ljud i mammans kropp förstärks i fostervattnet.


Nu ska jag pallra mig upp på stan för att köpa julklappar. Kom på idag att jag bara har köpt en klapp till Ola, en present som han dessutom har listat ut vad det är ;P

Ha det!

//Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar