torsdag 1 september 2011

Tutte vs flaska

Mer om matning.... Jo, den 23e augusti började vi med att ge Nora mjölkersättning på kvällen efter jag ammat henne för att hon skulle sova längre innan första nattmatningen. Allt tipsat av vår braiga BVC sköterska. Och visst blev det en skillnad. Nu vaknar hon för första amningen klockan 01 istället för klockan 11 om hon lägger sig runt kl 20. Nora brukar smaska i sig allt från 120 till 180 ml EFTER hon ammats klart på båda sidor hos mig.  De senaste veckorna under ammningarna har hon börjat kinka och vrida bort huvudet efter att hon ammat ett tag fastän hon fortfarande är hungrig och efter hon ätit klart verkar hon inte särskilt nöjd. Jag har tänkt några veckor om hon verkligen får i sig allt hon vill och om hon bara blir "inte hungrig längre" ist för mätt av min mjölk. Kvällarna är ju guld sedan vi började med extra mat på kvällarna, hon blir som en helt annan bebis så jag ringde till BVC igår för att rådfråga om extra ersättning. De tyckte att vi skulle göra det som verkar göra henne till en nöjd bebis. Tisdag och onsdag denna vecka var Nora otröstlig på eftermiddagarna. Hon var inte trött, hon ville inte äta fastän jag närmast trycker in tutten. Inget fungerade som tröst och vi turades om att gå runt med henne här hemma. Inget fick henne att sluta grina och vara orolig förrens hon fick flaskan efter kvällsammningen... Först då blev hon nöjd och kunde somna. Ola och jag kollade på varann och det kändes som en liten glödlampa tändes över iallafall mitt huvud. "Hon har nog gått och varit skithungrig hela dagen" sa Ola och det var precis det jag tänkte. Den kvällen käkade hon 180ml utan paus och sen tvärslocknade hon innan vi hunnit lägga ner henne i sängen. Igår var det likadant på eftermiddagen. Jag ammade henne men efter 10-15 minuter så började hon vrida bort huvudet och störtgrina och vill inte ta tutten igen. Inget fungerar, inte ens det som brukar fungera när hon är astrött eller har blivit skrämd. Vi var ute men som tur var hade vi garderat oss lite med en nappflaska med mjölkersättningspulver, termos med hett vatten och flaska med kallt. Så fort hon fick flaskan i mun började hon suga och åt och åt upp nästan allt förutom en liten slatt på botten. "Vilken skillnad! Vem är den här bebisen?!" Vi kunde till och med lägga ner henne i vagnen och hon pratade lite med inredningen i 5-10 minuter innan hon somnade av sig själv. Sjukt vilken skillnad. Vi som hade gått runt och vyssat och vaggat henne och försökt att lugna henne med nappen och våra röster men hon var bara hungrig. Det värmer verkligen i mitt mammahjärta att se henne mätt och nöjd (för en gångs skull). Jobbigt för både henne och oss att trösta henne när det inte går. Vi får köpa hem fler flaskor ;) Nattamningen fungerar fortfarande och hon verkar nöjd på förmiddagarna det är på eftermiddagarna som hon inte får i sig tillräckligt. Vet inte varför men just nu verkar det vara så. Men som det är att ha barn så förändras ju allt hela tiden så vi får väl se hur hon vill ha det om några veckor. Jag tränar mig på att försöka ta en dag i taget när det gäller Nora, man kan inte förvänta sig att allt ska vara "som vanligt" även imorn. Problemlösning på hög nivå att ha barn tycker jag. 


Min lilla, lilla onge....


//Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar