måndag 19 september 2011

Nu och då

Har precis satt mig ner efter att ha burit runt på Noris i räkselen i 50 minuter då hon var trött men inte kunde somna. Sedan vi började med ersättningstillägg brukar jag gå runt max 10 minuter och då utan att hon skriker särskilt mycket, innan hon tillslut somnar. Jag hade glömt bort hur trött man blir av att gå runt med henne länge men så var det hela tiden innan vi började mata henne. Jo, säger "när vi började mata henne" för det har blivit sån skillnad! 


Då (endast amning): Åt med 1-1h 15 min mellanrum, tyst ca 15 min efter matning sedan var hon orolig och skrek var och varannan minut de 45 minuterna innan hon gallskrek och ville ha mat igen. Så var det från morgon till kväll. Sov gjorde hon kanske max 15 min på förmiddagen och kanske 30 min på eftermiddagen. Vaknade 5 ggr på natten för att äta. 


Nu (amning + ersättning): Äter med 3h mellanrum och när det börjar bli dags för att äta gnyrgnäller hon istället för att börja gallskrika av hunger på en gång. Efter maten är hon skitglad, rapar och spyr lite sedan är hon vaken ca 1,5 h innan hon börjar gnugga sig i ögonen och somnar efter 10 minuter i räkselen. Hela vakentiden är utan oroligheter eller skrik. Sedan sover hon i 45 minuter (!), vaknar oftast med ett leende och vill äta ca 15-30 min efter hon vaknat. Vaknar och äter tuttmat 2-3 ggr per natt, olika beroende på när hon gick och la sig. 


Det är en sjuk skillnad hur mycket lättare det är att vara mammaledig och själv hela dagarna nuförtiden. Jag är sällan tröttyr pga för lite sömn vilket gör att jag orkar mycket mer (är MYCKET jobbigare att ta hand om liten när man själv inte sovit) och så har hon blivit som en annan bebis efter mattillägget. 


Den älskade räkselen


Noras vinteroverall, mjuk och go :)

Jag ska åka och köpa en höstoverall till henne idag eller imorn och vi ville ha en som är vind och vattentät som ett skalplagg eftersom vi har med henne ute i alla väder (hon är inte typen som vill ligga i vagnen) men det finns inte i hennes strl i priskategorin sub 1300:-. Det finns bara fleeseoveraller till okej pris så vi är lite kluvna. En softshelloverall skulle också funka men det är samma där - svindyrt.  Någon som har tips?


//Sara

2 kommentarer:

  1. Guu va skönt för dig/er med sån skillnad :) och för Nora!! :) själv har jag slutat amma helt nu men jävlar va obehagligt det är i brösten.. :/ hoppas det lägger sig snart.. Kram på er och Egon ville prompt skicka en puss till Nora ;)

    SvaraRadera
  2. Nora pussar tillbaks ;) Ok, hoppas spänningarna släpper snart. Min BM säger att det tar 2 dygn för mjölkproduktionen att ändras.

    SvaraRadera