lördag 23 juli 2011

Träningstankar till Coverdale

Ok, pappa Ola har gått på promenad med lilla Nora så att jag ska få en bebisfri bloggpaus. Slagit på Whitesnake på shuffle - here I go (again).....


Jag körde stigdelarna av svart-4 när vi var uppe i Pershyttan och slogs av hur lite jag faktiskt orkar nu efter graviditeten. Eller snarare så kör jag sakta och så orkar jag inte hålla på under så lång tid men känslan är bra. Tekniken finns såklart kvar men den fallerar ju också när man efter 30-40 minuters stigåkning inte orkar hålla upp hastigheten till en rimlig nivå. Behöver jag ens säga att jag "inte tog det lugnt"? Det var lite som en häst på grönbete den första halvtimman men sen kom verkligheten ikapp. Tröstar mig själv med att kondition går fort att träna upp....

Dagens träning
Jo, jag följer nybörjarprogrammet på sida 45 i nyaste Runners World (hur bra är inte den tidningen?!). Har kollat in alla träningsprogram det senaste halvåret i gamla Runners och har nu valt att följa detta. Ska nog klassa mig som nybörjare inom löpningen med tanke på foglossningen och det långa uppehållet. Målet med programmet är att man som nybörjare kan genomföra ett 10km lopp något som när efter 10 veckor. 3 ggr i veckan ska man löpa enligt programmet men jag har bytt ut en dag mot två stycken cykelpass. 4 träningspass per vecka blir det alltså. Idag körde jag 3*8min intervaller med 175-177 i medelpuls under intervallerna vilket är ca 90% av min maxpuls. Jag joggade med vagnen hela passet då Ola var uppe i Kilsbergen för ett långpass traillöpning runt Amboberget. Nora vaknade och skrek och ville ha mat vid Rejmes så den sista intervallen blev 14 minuter lång istället för 8 minuter (ja, vad fan gör man?). Lubba hem det fortaste man kan och sätta sig i soffan med 180 i puls och börja amma. Nerjogg och stretch - vad är det? Jag som "starkt ogillar" asfaltslöpning när det finns stig kommer kissa på mig av glädje när jag får köra första löpningen själv utan barnvagnen för då är det skogen som gäller, var så säker. Tisdagens löppass var också med vagnen med en ultragrinig Nora så nu längtar jag till att få springa av mig själv lite. Imorgon är planen iallafall att hela familjen åker till Ljungstugan och jag kör mtb (första markapasset sen i september-yay!) och Ola kör styrketräning med Noris i gymmet. Hoppas vår planering håller :)

Imorn kommer min syrra och hennes Tom upp till Örebro och på kvällen ska hela släkten ses hemma hos farmor och farfar för grillning. Vi blir nog lätt 20 pers, ska bli grymt trevligt precis som det brukar vara på Backlundarnas sammankomster. Tom som inte ens jag hunnit träffa än kommer få möta alla Backlundare på en och samma kväll - stackaren ;) Hoppas syrran blir glad över min lilla impulspresent...

//Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar