måndag 28 mars 2011

Tankar om livet..

Trots att det var 2 dagar sedan vi gick in i vecka 30 så lägger jag nu upp vacka 30-info :o) Foglossningen hänger med vilket har gjort rundvandringarna i Tallinn minst sagt krävande, men ola har såklart varit stöttande och hållt/dragit lilla mig som gått som en gammal tant hela tiden. Blev grymt trött när vi kom tillbaka till Sverige i morse, och om det berodde på att jag sovit dåligt pga foglossning+supergungande båt eller pga vi gått så mycket i helgen vet jag inte men jag tänker inte spekulera så mycket i det...

Känner mig helt segtrött i huvudet nu men det har hänt en hel de senaste dagarna... bla så gick ett bromsrör av under en bilfärd till skolan (bromsen fungerar då inte över huvudtaget) men klarade mig helskinnad genom 2 rödljus i morgonrushen innan jag kunde ställa bilen och knata mot bussen. Fick reda på att jag fick GODKÄNT på tentan jag skrev förra fredagen (ni vet den där jag bävat för och pluggat hårt inför), och inte nog med det så fick jag bara en halv poäng från VG så jag tror jag ska försöka snika till mig ett extra poäng vid återlämningen. Apskönt iallafall men måste erkänna att det mest bara känns tomt såhär i efterhand, eller också är det för att jag är jävligt trött. Nu för någon minut sedan fick jag beslut från CSN om ändring av studielån. I tordags ansökte jag om ändring av studielån från att jag skulle gått till den 5 juni då försöksdjurskunskapen slutar till att gå till den 1 maj då denna kurs slutar. Jag behöver ju inte försöksdjurskunskapen för att få mitt leg som BMA så tänkte jag skulle vara hederlig och anmäla detta i tid. Beslutet som fattades var iallafall att det inte var några problem, ändringen gick igenom så nu får jag inget studiemedel alls för maj månad, men vi klarar oss. Detta medför alltså att jag går på "mammaledighet" den 1 maj. Urskönt då jag känner att plugga 100% på universitetet ända in till beräknad födelse med de krav jag har på mig själv skulle blivit lite väl mastigt med tanke på hur mycket svagare jag är fysiskt (som såklart påverkar det mentala) nu som höggravid. Jag är inte stolt över det jag åstakommer på tentor/seminarier/laborationer om man ser till vad jag brukar prestera men med tanke på hur mycket kraft jag lagt ner sett till förberedelser och plugg så är jag jävligt imponerad av mig själv vilken disciplin jag haft. Det har bara varit äta sova plugga de senaste månaderna för att jag ska kunnat känna mig någorlunda på den säkra sidan. Tex. så har jag legat i sängen konstant och pluggat för att det gjort för ont att sitta upp länge i fogarna och rygg. Det sociala har lagts åt sidan förutom här hemma med ola såklart. Jag får jättemycket stöd från honom och han är min största peppkälla vad gäller mycket här i livet. Han ger mig energi och så mycket glädje och kärlek den mannen. 

Nä nu är ögonen nära att falla ihop. Känns fortfarande som om vi är på båten för omgivningen gungar... 

V.30

Bebisen:
I vecka 30 är medelkroppslängden 41 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 1600 gr. Huvudets omkrets är 28 cm.

Barnet är väldigt medveten om sin omgivning. Vi föreställer oss ofta att livmodern är en mörk plats. Detta stämmer inte. Ögonlocken är öppna och fostret kan se skillnad på ljus och mörker då pupillerna utvecklats så mycket att de reagerar på ljusförändringar. Det verkar kanske som om barnet alltid vilar när du är vaken och är vaken när du sover. Det är inget som säger att du kommer att få en nyfödd som inte sover av den anledningen.

Barnet förbereder sig också på andningen utanför mammans mage genom att härma andningsrörelser. Rörelserna är rytmiska och kan till och med göra att bebisen börjar hicka.

Barnets huvud har nu i princip den huvudstorlek det ska ha när det föds.

Mamman:
Tre fjärdedelar av den graviditet har nu gått. Nu börjar det bli viktigt att tänka på hållningen. Barnets tyngd kan kännas som den försvårar balansen och frestar på ryggen. Många kvinnor känner sig andfådda oftare, eftersom det helt enkelt är jobbigare att förflytta sig. Dina lungor måste ta upp ca 20 % mer syre och stöta ut mer koldioxid med varje andetag, eftersom du också andas för ditt barn (Well yees??).

Under den sista trimestern blir din kropp snabbt tyngre, ämnesomsättningen ökar och det är vanligt att man svettas mer än vanligt på grund av det.


//Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar