torsdag 13 oktober 2011

Praktik i januari!!!

Har fått iväg Ola och Nora på promenad med föräldragruppen så att jag kan plugga helt ostört (inte för att de stör men ni fattar..). Det är ju klinisk kemi som gäller nu i drygt två veckor till innan även den kursen tentas av :) Har faktiskt aldrig kört på en tenta, ta i trä, hoppas jag klarar mig oplankad hela utbildningen igenom.. På tal om utbildning så var det ju tänkt så att jag skulle vara mammaledig igen fram tills nästa höst då jag skulle gå klart BMA programmets sista år. Jag har väldigt bra kontakt med den lärare på universitetet som har hand om all praktik och kontakten med sjukhuset där praktiken äger rum och i förrgår stod vi och allmänsnackade lite på hans rum då jag bara på lite skoj frågade om det fanns någon möjlighet för mig att göra praktiken på hösten istället för på våren som är ordinarie kurstid. Han hade någon timma tidigare kommit till vår klass och beklagat sig över att nästan halva klassen kommer att tvingas göra sin praktik i en annan stad för att USÖ endast kan ta emot 12 studenter så när jag frågade om jag fick göra min praktik lite tidigare blev han glatt överraskad. Enda kruxet är att jag kommer att vara ensam BMA-student de sista 11 veckorna av praktiken men det är ju inte direkt folktomt på sjukhuset (höhö). Men om jag ser det från den ljusa sidan så kommer det vara mindre konkurrens om praktikplatser vilket borde öka mina chanser att få jobb markant jämfört med om jag skulle tävlat med 11 andra jobbsugna studenter. När jag gjort klart praktiken på våren, ist för hösten som jag skulle gjort så blir jag ju "ledig" på hösten innan jag gör klart sista terminen våren 2013 och då har jag enligt Rolf, som läraren heter en väldigt stor chans att få en praktikplats som laboratorieassistent på USÖ, "det är sån brist på personal på labben". Gick in på lönestatisktik.se för att kolla ingångslöner i örebro och under lab. assistenter stod det 21.250 kr. Frågade även en snubbe som gjort praktiken men som inte är klar BMA än och som går samma kurs som mig nu och han sa att han "fått några hundralappar över 21". FASEN VAD NAJS säger jag. 






Jag gillar att ha en ungefärlig framtidsplan att gå efter och den ser ut ungefär såhär: Jag fick välja när jag ville gå praktiken och det kommer bli mellan vecka 2 och vecka 20, sedan är jag mammaledig igen till slutet av augusti, sen går jag en kurs på 4 veckor som ingår i programmet, sen jobbar jag på sjukhuset fram tills jag gör klart sista terminen på BMA-programmet som går mellan vecka 10 och sommaren. Om jag inte får jobb så gör jag min C-uppsats efter mammaledigheten och gör sedan klart sista kursen och blir klar BMA i februari. I och med att jag börjar skolan efter mammaledigheten en termin tidigare så slipper jag ta studielån den sista terminen eftersom jag troligen kommer att få jobb den termin som är skolfri. Ola får dessutom vara pappaledig 18 veckor till så när Noris börjar på dagis kommer jag ha varit hemma ca totalt 8-9 månader och ola ca 6 mån istället för att jag skulle ha varit hemma 1 år och 3 månader och ola bara 1 månad. 


Jämställdhet!!!!!!!!!!!!! :) 


//Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar