lördag 18 juni 2011

Min träning 10 dagar efter förlossningen

Fasen, så fort jag börjar att träna så får jag abstinens. Vill bara köra mer och mer och längre och längre. Tur att jag har Ola som vet hur jag fungerar och kan bromsa mig lite. Är väldigt svårt att inte träna varje dag nu när jag väl har börjat. Igår körde jag 25 minuter jogg blandat med lite gång som kändes bra :) lite träningsvärk i ljumskarna men det är bara skönt efter att inte haft träningsvärk på några månader. Idag åkte vi till ljungstugan och jag körde mitt första styrketräningspass med vikter. Blev riktigt muck efteråt som man alltid blir efter det första styrketräningspasset på länge. Men gött trött. Körde på samma vikter som när jag körde i gravidmånad 5 men orkade inte riktigt lika många reps. Körde armhävningar på knäna, plankan på knäna, axelpress, hantellyft åt sidan, bicepscurl, pullbacks (triceps), tåhävning med vikt, benböj med vikt. Hade mest ont i korsryggen (inte fogarna) efteråt pga svaga magmuskler. Ryggen får ta allt än så länge (därav övningarna på knäna) men det känns att magmusklerna arbetar under övningarna. Kör vanliga "sugut-sugin" för magmusklerna och träning av inre magmusklerna genom att trycka ner svanken liggandes hemma. Bäckenbotten känns nästintill normal såhär 10 dagar efter förlossningen tack vare knipövningarna. Känns inte obehagligt att jogga trots att det kräver en stark bäckenbottenmuskulatur. 

Ola körde 30sekunders på spinhojj och lite styrka på bollen medans jag ammade lilla kotten i bakgrunden, därefter genomförde jag mitt pass :) På tisdag har vi bokat in ett till styrkepass innan styrelsemötet- det blir najs. 

Jag och Nora åt frukostbuffé på Java med fyra vänner i morse medans Ola var uppe och körde mountainbike på de nya fina slingorna i Pershyttan. Hade varit ca 20 cyklister som samlats där uppe idag - KUL :) Undra hur länge det dröjer innan jag åker upp och testar "röd-6" hehehe ;) 

//Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar