onsdag 9 november 2011

Utvecklingssprång

Jag vet inte om Nora är mitt uppe i något utvecklingssprång för de senaste dagarna har hon betett sig lite konstigt. När hon börjar bli trött så vill hon inte längre luta sig tillbaka till liggandes i våra famnar med nappen utan hon bara spänner hela kroppen som en planka, stänger ihop mun och ögon och bara "går in i sig själv" och grinar. Så fort vi reser henne upp till sittande i famnen igen så öppnar hon ögonen och tystnar och kollar sig omkring. Men trött är hon ju fortfarande så efter nån minut börjar hon grina igen för att hon vill somna, vi försöker luta henne tillbaka så att hon ska slappna av, hon spänner hela sig och grinar och sådär fortsätter det. Jag har hört att när bebisens utveckling går framåt tex. att hon blir mer medveten om saker omkring henne så går hennes beteende bakåt en period för att bebisen ska känna sig tryggare i omställningen innan hon har vant sig med sina nya förmågor. Ola har upplevt att Nora är likadan mot honom och beteendet började plötsligt för några dagar sedan. Men det är väl som vanligt med att vara förälder; allting ändrar sig hela tiden. Om någon vecka är hon säkert lättare. Jag tycker att hon känns mycket "äldre" sedan några dagar också, som om hon hänger med lite bättre och skrattar och ger mer respons när jag leker med leksaker, sjunger eller pratar med henne. Typ om jag berättar en historia för henne och förmedlar en känsla om "vad roligt" så skrattar hon MED mig på ett mer konkret sätt än för någon vecka sen. :)


 Nora och jag på öppna förskolans babycafé förra veckan 


Chillar i sängen


Jag var på afrikansk dans på friskis igår och jäklar vad kul det var! Jag har aldrig flåsat så mycket under ett friskispass (ok, inte spinning inräknat). Det passade verkligen mig; konditionskrävande och stora frigörande rörelser :) 




//Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar