tisdag 24 juli 2012

Starksvag



Starksvag är vad jag känner mig. Hmm, låter som en alkoholhaltig sörja eller är det för att jag associerar ordet med Varm&kall? Igår var min träningsdag och jag var mellan kl 17-19.30 på gymmet. Jag började med 15min löpning med en fartökning efter 2/3. Sen gick jag lite impulsivt över till att testa trappmaskinen och jisses vad kul! Körde fyra block så länge jag orkade på level 17 och det gav en jävla syra efter några minuter som sved sådär underbart skönt. Man är ju hyffsat van att pressa kroppen med syra i benen jämfört med att typ köra roddmaskin... Jag tycker det är mycket jobbigare att träna med syra i överkroppen. Efter trappmaskinen och lite nerjogg på bandet gick jag mot höftmaskinen. Eftersom det var ett tag sedan jag var på gymmet tänkte jag att här är det kontrollerade rörelser som gäller. Körde 3 set med så många reps jag orkade men ca 10 reps per ben med maxvikten 95kg på. Kändes bra. 
Mot de fria vikterna! Kör nästan alltid med fria vikter för armar och axlar. Många nya tjejer på friskis igår men som alltid övervägande unga killar (UTZZ!!!) på gymdelen. Mot den heliga benpressen - första på nästan 2 år!! Det satt en gubbe där innan jag gick dit som lämnade kvar sina vikter på, så som många många andra gör trots att det står en stor skylt PÅ maskinen att man ska hänga tillbaka sina vikter. När jag som har normallånga tjejben ska ställa in maskinen efter min benlängd måste jag ju först ta bort fulgubbens vikter. Desto mer ryggträning för mig iof men "tänk för helvete gubb-as" brukar slip into my mind ibland. Han hade iallfall haft drygt 100kg på och det måste jag väl ändå klara tänkte jag. Körde med "lätthet" dryga 270kg innan jag blev med barn sommaren 2010. Nu, drygt 1 år efter graviditeten med foglossning from hell känner jag inte av den längre. Har därför tänkt att jag ska köra igång med min favvomaskin benpressen. Sagt och gjort. Dunkar till med gubbens vikter (ja, jag kör ju alltid några testpress med typ 50kg innan jag lägger på). Det går segt, darrigt men mina händer hjälper knäna att inte svaja vid vändningen. Ok, första av tre setet avklarat. Lägger på till 125kg och kör två set till. Känner i varje vändning att muskelfästena högst upp i hamstring och stora lårmuskeln liksom blir halvt chockade när musklerna tvingas göra det mest explosiva på 2 år. Men det är kul med benpress. Det sitter extremt mycket i huvudet jämfört med mycket annat man gör. Jag skulle säkert kunna pangat till med 200kg igår men pga att det skulle vara dumt som fan så gjorde jag inte det men det är en kul tanke. Att jag kan pressa kroppen på det sättet. Styrketräning är inte alls lika psykiskt jobbigt som konditionsträning kan vara. Körde efter pressen lite mer "allstyrkeövningar" som i dra-upp-sig maskinen med handflatorna mot och till mig samt planka, sidoplanka och armhävningar. Lite ryggresningar med vikt blev det också. Stretch och den obligatoriska Gainomaxen i receptionen senare så var man mätt och glad för kvällen. La Nora när jag kom hem och fick sitta i 50 minuter och hålla hennes hand innan hon tillslut somnade, lillsnuffan. 


Det kommer bli mer underbar träning kommande veckorna då jag äntligen känner mig helt frisk från de två förkylningarna jag haft den senaste 1,5 månaden. Skönt är inte ens förnamnet. 


Ola sprang i en mosse uppe i Kilsbergen direkt efter jobbet så jag har varit själv med Nora från morgon till kväll. Han kom hem till mitt indiska ihopkok (det var faktiskt gott..) och vi hann nästan äta lite tillsammans innan Nora ville sova (LÄS Nora skrek som fan). Ola lade henne och sedan satt han lite framför datorn medan jag drack kvällskaffe med min hemgjorda choklad-vinbärskaka. Jag gick ner för att rengöra Skrotis asskitiga framruta och när jag 10 min senare kom in hade han gått och lagt sig.. Trött, halvt utslagen kille? Skulle tro det va. 


Nä, nu ska jag nog tänka ut morgondagens träning... När man varit out-of-training är det extra kul att planera ;) 









































//Sara


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar